Ugrás a fő tartalomra

Novemberi változások az új katában

Írta: Eszter Polyák

2022. november 7-én megjelent Magyar Közlönyben változásokat fogalmaztak meg, amelyek az új kata adónemet is érintik. Lényeges módosulás nem történt, inkább csak a korábbi (szeptember 1-jétől hatályos) rendelkezések kiegészítéséről, az esetleges joghézagok pótlásáról döntöttek. Ebben a cikkünkben az ezzel kapcsolatos részleteket ismertetjük.
​
​

Amikor az új kata szabályok kiderültek, az egyik legnagyobb "fájdalmat" az okozta, hogy az új katások 2022. szeptemberétől csak lakossági (magánszemély) ügyfelektől szerezhetnek bevételt. Sajnos ez a szabály továbbra sem változott, csak kiegészült.

A 2022. évi XIII. törvényben az alábbi megfogalmazás volt érvényben 2022. szeptember és október 31. között:
​
​"5. § (1) A kisadózói adóalanyiság megszűnik
​g) a bevétel megszerzését megelőző nappal, ha a kisadózó az Art. szerinti kifizetőtől (ideértve a külföldi kifizetőt is) szerez bevételt, ide nem értve a TESZOR 49.32.11 szerinti taxis személyszállításból származó bevételt, továbbá a fizetési számlán jóváírt kamatot."
​
Azonban most egy jogszabály-módosítással kiegészítésre, pontosításra került ez a rendelkezés az alábbiak szerint (2022. november 1-jétől):
​"A kisadózó vállalkozók tételes adójáról szóló 2022. évi XIII. törvény (a továbbiakban: Kata tv.) 5. § (1) bekezdés g) pontjában foglaltaktól eltérően a bevétel megszerzését megelőző nappal megszűnik a kisadózói adóalanyiság, ha a kisadózó az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény szerinti kifizetőtől (ideértve a külföldi kifizetőt is) szerez termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás ellenértékeként bevételt, ide nem értve a TESZOR 49.32.11 szerinti taxis személyszállításból származó bevételt."
Ezt a szabályt először a 2022. november 1-jétől keletkezett bevételekre kell alkalmazni.
​

A fentiek alapján tehát, kizárólag akkor szűnik meg a kata alanyiság, ha termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás kapcsán szerzi a bevételt a katás az Art. szerinti kifizetőtől (vállalkozás, egyéb szervezet stb.) Felmerülhet bennünk, hogy mit is jelenthet ez?

Példa

Tegyük fel, hogy egy olyan támogatásban részesül a katás vállalkozó, amely bevételnek számít a törvény szerint. A korábbi szabály alapján a támogatás megszerzésével kiesett volna az új katából, azonban ezzel a módosítással, ha a támogatásból származó bevétele 2022. november 1-jétől keletkezett, akkor nem szűnik meg a kata alanyiság. (Mivel a támogatás nem termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás ellenértéke).
​
​

Ha azonban az új katás termékértékesítés, vagy szolgáltatásnyújtás kapcsán kap bevételt Art. szerinti kifizetőnek minősülő entitástól, akkor sajnos a bevételt megelőző nappal megszűnik a kata alanyisága. (Ez természetesen nem jelenti az egyéni vállalkozás megszűnését, csak azt, hogy a kata adónemet nem alkalmazhatja). Az ilyen bevételszerzést 15 napon belül be kell jelenteni a NAV-hoz a 'T101E adatlapon a katás egyéni vállalkozónak!
​
​

A második változás pedig az, hogy megszűnik a kisadózói adóalanyiság annak a hónapnak az utolsó napjával, melyben az adott katás egyéni vállalkozó a tárgyhó egészében nem minősül főfoglalkozású kisadózónak.

Ki nem minősül az új kata adónem miatt főfoglalkozású egyéni vállalkozónak? Erről ebben a cikkünkben olvashatsz részletesebben.

A változás tényét szintén be kell jelenteni a változást követő hónap 15-ig.

Példa

Ha a katás egyéni vállalkozó december 14-étől 36 órát elérő munkaviszonyban alkalmazzák, akkor december hónapban már nem főfoglalkozású a törvény szerint, ezért 2023. január 15-éig ezt be kell jelentenie az adóhatóság részére a 'T101E adatlapon.

Ha ezt a bejelentést a vállalkozó elmulasztja, vagy helytelenül jelöli a főfoglalkozás megszűnésének időpontját, akkor a NAV határozattal állapítja meg az adóalanyiság megszűnését!

Választ kapott a kérdésére?