Ugrás a fő tartalomra

Milyen esetekben kell beadnom átalányadózóként a 'T1041-es nyomtatvány?

Írta: Eszter Polyák

A ‘T1041-es adatlap az aktuális foglalkoztatással kapcsolatos adatok bejelentésére szolgál és átalányadózást választó egyéni vállalkozóként is köteles vagy benyújtani változások esetén. Erről az adatlapról kerülnek be az adatok a hivatalos nyilvántartásokba (pl. NEAK). Továbbá a nyomtatvány benyújtása a társadalombiztosítási ellátások (pl. táppénz, nyugdíj, CSED, GYED) miatt is elengedhetetlen.

A ‘T1041-es adatlap szolgál annak bejelentésére, ha például új biztosítási jogviszonyra teszel szert, vagy ha a korábbi biztosítási jogviszonyod megszűnik, esetleg szünetel. Egyéni vállalkozóként a saját magad vonatkozásában szükséges benyújtanod ezt az adatlapot, hiszen önfoglalkoztatónak minősülsz.

Fontos, hogy katásként, és nyugdíjas egyéni vállalkozóként nem kell ilyen adatlapot benyújtanod.
​
​

Érdemes tudni, hogy átalányadózóként nem elegendő az átalányadózás választása, hanem annak érdekében, hogy a biztosítási jogviszonyod is rendben legyen, be kell nyújtanod a a 'T1041-es nyomtatványt például adónem-váltáskor vagy új egyéni vállalkozás indításakor!

Biztosítási jogviszonnyal kapcsolatos bejelentési kötelezettséged több esetben is felmerülhet átalányadózó egyéni vállalkozóként. Ilyen esetek lehetnek például:

    • jogviszonyváltás (például munkaviszonyod keletkezik, munkaviszonyod megszűnik és emiatt főfoglalkozású egyéni vállalkozó leszel, a nyomtatvány kitöltéséről ebben az esetben itt írtunk)

    • biztosítási jogviszony kezdetekor (például átalányadózás választásakor, erről ide kattintva olvashatsz)

    • egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetése (a kitöltés menetéről ide kattintva olvashatsz)

    • egyéni vállalkozói tevékenység újraindítása

Hivatalosan legkésőbb a biztosítási jogviszony első napjáig be kell jelenteni az új biztosítási jogviszony létesítését és 8 napon belül kell bejelenteni a jogviszony végét és a szüneteléseket (szünet kezdete, vége). Ha a bejelentést, illetve változás-bejelentést elmulasztod, a NAV mulasztási bírságot szabhat ki. (Azonban ilyen esettel szerencsére még nem találkoztunk.)

Választ kapott a kérdésére?